maandag 1 juni 2015

Moestuin Maandag (4)




Over verpieterde kruidjes en boefjes.

Vorige week geen moestuin maandag. Ik heb me echt even totaal niet bezig gehouden met plantjes. Maar afgelopen dagen scheen de zon dus ik besloot dat het weer tijd was om het onkruid te lijf te gaan met handschoen en schoffel en daarnaast ook maar even aandacht te schenken aan de plantjes in ons moestuintje.

Zo had ik als voorbereiding op de moestuin me ietwat ingelezen op tomaten. Tomaatjes gaan, als je niet oppast, hun eigen leven leiden (of lijden… ik heb werkelijk waar geen idee…). Daarom moeten de boefjes een beetje geholpen worden. Dieven heet dat. Wat je doet is de onderste takken verwijderen. Doe je dit niet dan stopt de plant teveel energie in het groeien in de breedte en niet in het groeien van heerlijke tomaatjes.
Ik heb het hopelijk goed gedaan en niet de gehele oogst naar zijn moer geholpen. (mocht je niet op mijn vage beschrijving vertrouwen, google is youre friend)


Wat betreft de kruidentuin…. Een fiasco is een te milde benaming…
In mijn hoofd zie ik ons heerlijke terras in Griekenland voor me. Een klein apartementencomplexje in een iniminiplaatsje op een nog niet al te verpest door toeristen eiland. Een ware aanrader! De avonden die we daar op “ons” bankje doorbrachten. Hij met gewone thee, ik met groene met verse munt pratend over straks, later, nu en vroeger. Met de terracotta kleurige potten vol kruiden om ons heen.
Dat was het beeld wat ik voor me zag toen ik aan onze kruidentuin begon…
Ik heb maar 1 terracotta pot daar gaat het dus al mis… Mogelijk het antwoord op alle verpietering? Al lijkt me dat toch niet helemaal de reden. Dus mocht iemand het antwoord hebben op het feit dat al mijn kruiden slap naar beneden hangen en niet in volle glorie staan te waaien in de wind.

Een positiever noot; De aardbeienplant groeit als kool en maakt allemaal mooie bloemetjes aan en ook de framboos is verdriedubbeld in formaat!  
Dus voor nu is het wachten tot we het eerste fruit kunnen oogsten!!

Suzan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten